Testamentair bewind

Wil je ervoor zorgen dat jouw erfgenaam op een goede en verstandige manier met jouw nalatenschap omgaat? Dan is testamentair bewind de oplossing.

Neem direct contact op

Wat is testamentair bewind?

Je kan in een testament vastleggen dat je vermogen na jouw overlijden wordt beheerd door een bewindvoerder. Dit leg je vast bij een notaris.

Als je Stichting CAV in je testament benoemt als bewindvoerder van jouw nalatenschap, dan wordt na jouw overlijden de nalatenschap op een betrouwbare en zorgvuldige manier beheerd. Helemaal volgens jouw wensen.

In het testament bepaal je hoe lang het bewind over het vermogen duurt en onder welke omstandigheden het bewind vervalt.

Met Stichting CAV als beheerder van je nalatenschap ben je verzekerd van kwaliteit en continuïteit. Of je ons nu binnenkort al nodig hebt, of pas over een heel lange tijd; je weet zeker dat het goed komt.

Testamentair bewind: waarom?

• Heb je een minderjarig kind en wil je niet dat de andere ouder, jouw (ex-)partner of de voogd van het kind de zeggenschap krijgt over jouw vermogen na jouw overlijden?
  • Heb je een volwassen kind met een verstandelijke beperking, of met een verslaving?
  • Kan jouw kind echt niet met geld omgaan?

Dan kun je een professionele bewindvoerder benoemen die na jouw overlijden jouw nalatenschap beheert voor de erfgenaam.

Je hoeft voor testamentair bewind echt geen miljonair te zijn.
Zelfs geen halve!

Meld je aan

Hoe werkt het?

Na jouw aanmelding nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek. We leggen uit hoe we te werk gaan en we denken mee over een passende vorm van testamentair bewind voor jouw erfgenaam.

Je neemt zelf contact op met een notaris om jouw wensen voor het testament te bespreken. Daarbij geef je aan dat je wilt dat Stichting CAV benoemd wordt tot bewindvoerder van jouw nalatenschap. Dit wordt door de notaris uitgewerkt en vastgelegd in jouw testament. Weet je niet welke notaris je wilt kiezen? Wij werken met verschillende notarissen samen en kunnen je helpen een goede keuze te maken.

Wij zorgen ervoor dat al jouw wensen en gegevens veilig geregistreerd worden.

Zodra je bent overleden nemen we contact op met jouw erfgenaam. We beginnen direct met het uitvoeren van de afspraken die wij samen hebben gemaakt. Gedurende de looptijd van het bewind leggen wij jaarlijks rekening en verantwoording af aan de erfgenaam. Als je dat wilt leggen wij ook aan de betreffende notaris jaarlijks rekening en verantwoording af.

Praktijkvoorbeelden

Marja* heeft een zoon: James*. James heeft een beperking en zijn financiën worden beheerd door een budgetbeheerder. Om ervoor te zorgen dat het vermogen uit de nalatenschap van Marja ook goed wordt beheerd en besteed, heeft Marja testamentair bewind en voortduring van het budgetbeheer voor haar zoon James in haar testament laten vastleggen.

*) Dit zijn niet de echte namen.

Naima* heeft geen kinderen en besluit dat zij na haar overlijden een bedrag wil nalaten aan haar nichtje Esmee*. Naima wil echter niet dat Esmee dit bedrag besteedt aan vakanties of “onzinnige” zaken. In haar testament heeft Naima laten vastleggen dat Esmee het nagelaten bedrag alleen mag gebruiken voor extra aflossingen op haar hypotheek en voor de studie van haar kinderen.

*) Dit zijn niet de echte namen

Richard* heeft twee zonen, Robin* en Thijs*. Richard heeft altijd hard gewerkt en heeft daar een behoorlijk vermogen mee verdiend. Hij wil graag dat zijn zonen na zijn overlijden gewoon blijven werken en in hun eigen levensonderhoud voorzien, ondanks de riante erfenis die hen te wachten staat. Daarom heeft Richard in zijn testament vastgelegd dat Robin en Thijs na het overlijden van hun vader elke maand een vast bedrag uit de nalatenschap ontvangen.

*) Dit zijn niet de echte namen

Waarom een testamentair bewindvoerder van Stichting CAV?

• Onze bewindvoerders zijn professioneel, onafhankelijk en onpartijdig.
  • Wij werken zonder winstoogmerk.
  • De zorg en welzijn van onze cliënten staat bij ons voorop.
  • Wij bestaan al sinds 1968. Met 9 vestigingen door heel Nederland zijn we altijd in de buurt.
  • Stichting CAV is geen vrijwilligersorganisatie. Onze bewindvoerders zijn voor dit vak opgeleid en worden jaarlijks bijgeschoold.
  • Wij bieden continuïteit. Natuurlijk, ook onze bewindvoerders komen en gaan, maar de afspraken die wij ooit maakten worden altijd uitgevoerd.

Wat kost testamentair bewind?

Voordat het testamentair bewind wordt uitgevoerd betaal je eenmalig een bedrag voor de aanmelding en het opstarten.

Vanaf het moment dat het testamentair bewind uitgevoerd wordt betaalt de erfgenaam een vergoeding op basis van een jaarlijks vastgesteld uurtarief.

Het meest recente overzicht van deze tarieven staat altijd op onze website.

Vragen?

Er is niets belangrijker dan het welzijn van onze cliënten en elke situatie is anders. Heb je nog vragen, wil je meer informatie of een specifieke situatie bespreken?
Klik op ‘Direct contact’ en je hoort snel van ons.

Direct contact